Trender

Historien bakom foppatofflan

År 2002 tar historien om foppatofflan sin början. Det var tre män i USA som hade bestämt sig för att lansera en praktisk toffla som skulle vara anpassad till båtlivet. Med tanke på dess funktion var det därför helt väntat att de satsade på att marknadsföra plasttofflan på en båtmässa. Det som kännetecknade tofflan var att sulan var halksäker samt att hela skon var helgjuten i ett en unik gummiblandning. Det gjorde därmed inget om den blev lite blöt. Relativt snabbt slog tofflan igenom och försäljning från företaget Foam Creations Inc bara ökade.

Ordet foppatoffla hade däremot inte ännu vuxit fram. Man sa istället Crocs. Detta utifrån att materialet som användes i tofflan var Crosslite och att männen som drev företaget valde att kalla sitt företag Crocs. Det tog inte mer än två år förrän Crocs valde att patentera gummiblandningen och satsa på en mer internationell karriär. Fem år efter start fick de utmärkelsen ”Årets varumärke” i England. Crocs hade minst sagt erövrat ett stort antal länder och efterfrågan var mycket stor. Det var i detta läge som Peter Forsberg valde att satsa på att lansera tofflan i Sverige. Det är här själva namnet ”Foppatoffla” växer fram. Peter Forsberg gick, under sin spelarkarriär, under namnet ”Foppa” så att kalla hans importerade tofflor för Foppatoffla var inte helt oväntat. Dessutom var han själv med i stora reklamkampanjer för tofflan vilket gjorde att man allt tydligare förknippade honom med dessa tofflor.

Till Sveriges olika butiker

Forsbergs företag Forspro hade nu avtal med Crocs för att få ta in tofflan i Sverige och lansera dem här. I början var framgångarna lika stora som i många andra länder. Men detta vände snart. De kopior som började säljas hade ett pris som var ner till en tiondel av foppatofflan. Även om kvalitén var annorlunda så prioriterade många priset och försäljningen gick inte alls lika bra som tidigare. År 2010 lade Forsberg ner företaget som hade fokus på dessa tofflor och det är sedan dess finska företaget Crocs Nordic Oy som marknadsför produkterna i Sverige

Kända märken

Det finns ett antal stora märken som säljs överallt i Sverige och många av de större jättarna är ensamma om vissa modeller. Att ta in skor och kläder är en bransch som funnits i många år. Dock är ehandeln någonting som har förändrar denna sektor ordentligt! För tillfället är Daniel Mühlbach och Footway bland de största. Läs mer om Footway här.